Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών σε Έκδοση για τη Ρόδο

Από τα ιταλικά σχέδια μέχρι τα σημερινά περάσματα, κάθε πέτρα της Ρόδου έχει μια ιστορία να πει. Η πόλη που ξαναγεννήθηκε τρεις φορές. Στα τείχη, στους δρόμους, στα μνημεία: το παρελθόν που δεν λέει να σωπάσει.

Κατά την Πανηγυρική Συνεδρία της 18.12.2025, η Ακαδημία Αθηνών απένειμε Βραβείο στον κ. Κωνσταντίνο Καρανάσο, διδάκτορα της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, για την πρόσφατη έκδοση του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς με τίτλο «Ρόδος 1912- 1947. Η πολιτική για τον σχεδιασμό του χώρου και τη διαχείριση των μνημείων κατά την ιταλική κατοχή».
Υπενθυμίζεται ότι τα Βραβεία της Ακαδημίας Αθηνών απονέμονται κάθε χρόνο σε φορείς και προσωπικότητες, ως ένδειξη τιμής για τη συμβολή τους στην επιστήμη, τον πολιτισμό και την κοινωνία.


Ο συγγραφέας Κωνσταντίνος Δ. Καρανάσος, δρ αρχιτέκτονας–μηχανικός.

Το βιβλίο είχε παρουσιαστεί σε μια βραδιά υψηλού επιστημονικού ενδιαφέροντος, δοσμένη με τρόπο κατανοητό στο ευρύ κοινό. στο Νεστορίδειο Μέλαθρο της Ρόδου, στις 28.11.25, παρουσία πολυπληθούς ακροατηρίου, που είχε την ευκαιρία να γίνει κοινωνός ενός πλούσιου αρχειακού υλικού από ελληνικά και ιταλικά αρχεία, και να ακούσει αναλύσεις για τις αποκαταστάσεις και τις πολεοδομικές παρεμβάσεις που καθόρισαν τη σημερινή μορφή της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου.
Για το έργο του συγγραφέα στην εκδήλωση της Ρόδου μίλησαν με ειδική γνώση του θέματος:
👉Κατερίνα Μανούσου-Ντέλλα: δρ αρχιτέκτων, Προϊσταμένη Τμήματος Μελετών & Έργων της ΥΝΜΤΕ Δωδεκανήσου ε.τ.
👉Πάνος Βενέρης: αρχιτέκτων μηχανικός, πρώην Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και πρώην Πρόεδρος ΤΕΕ Δωδεκανήσου.
👉Γιώτα Ψαρρή: αρχαιολόγος, Τμήμα Βυζαντινών & Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων, Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου.
👉Ο συγγραφέας Κωνσταντίνος Δ. Καρανάσος, δρ αρχιτέκτονας–μηχανικός.
Όπως ανέδειξαν οι ομιλητές, στην ιταλική περίοδο (1912-1947), η πόλη της Ρόδου μεταμορφώθηκε ριζικά. Η πολιτική εξουσία χρησιμοποίησε τον χώρο, τα μνημεία και την αρχιτεκτονική ως ισχυρά εργαλεία προβολής, ιδεολογίας και ταυτότητας.

Πολιτική & Αισθητική: Η ιταλική διοίκηση, αναγνωρίζοντας τη μοναδική πολιτισμική κληρονομιά, επιχείρησε να αναδείξει, να αναδομήσει και συχνά να επαναδιατυπώσει το ιστορικό της αφήγημα.
Διπλή Στρατηγική: Ιταλοί αρχιτέκτονες και διοικητές προσπάθησαν να συνδυάσουν το παρελθόν με το μέλλον:
Να διαφυλάξουν τη Μεσαιωνική Παλιά Πόλη (ως μνημειακό σύνολο).
Να δημιουργήσουν μια νέα, μοντέρνα Ρόδο εμπνευσμένη από τη μεσογειακή αισθητική.
Ο Στόχος: Να παρουσιάσουν το νησί ως ένα «κόσμημα» της ιταλικής παρουσίας στην Ανατολή.
Γιατί το Βιβλίο Είναι Σημαντικό Σήμερα

Το βιβλίο του Κώστα Καρανάσου δεν είναι απλώς μια ιστορική καταγραφή. Είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για μελετητές ιστορίας της αρχιτεκτονικής, πολεοδομίας και ιστορίας του Αιγαίου, καθώς συνδυάζει την τεχνική/αρχιτεκτονική ανάλυση με την πολιτική/θεσμική ανάγνωση των επιλογών της ιταλικής διοίκησης.
Τα βασικά συμπεράσματα για τη σημερινή Ρόδο:
Η Σημερινή Μορφή: Η διατήρηση των τειχών, του ιστού και των βασικών μνημείων της Μεσαιωνικής Πόλης οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις επιλογές που έγιναν κατά την ιταλική Κατοχή.
Πέρα από την Αρχαιολογία: Η μελέτη αποκαλύπτει ότι η «προστασία» των μνημείων δεν ήταν ποτέ μόνο αρχαιολογικό ζήτημα, αλλά συνδεόταν άμεσα με πολιτικές, ιδεολογικές, κοινωνικές και τουριστικές επιδιώξεις.
Ένα Πρότυπο Διαχείρισης: Η μετατόπιση από την αποκατάσταση μεμονωμένων κτιρίων στην αντιμετώπιση μιας ολόκληρης πόλης ως «μνημειακού συνόλου» αποτέλεσε πρότυπο για τις σύγχρονες προσεγγίσεις διαχείρισης πολιτιστικής κληρονομιάς σε παγκόσμια κλίμακα.
Επίλογος: Ένα βιβλίο, μια ιστορία...
Η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο συνδύασε επιστημονικό ενδιαφέρον και προσβασιμότητα, φωτίζοντας με τρόπο κατανοητό τις συνθήκες και τις επιλογές της ιταλικής Κατοχής και το αρχιτεκτονικό–πολεοδομικό τους αποτύπωμα στο νησί.
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της βραδιάς ήταν η συνειδητοποίηση ότι η σημερινή εικόνα της Μεσαιωνικής Πόλης — εκεί όπου περπατάμε καθημερινά, εκεί όπου ακούγονται οι ομιλίες του καλοκαιριού και το βουητό των επισκεπτών — είναι αποτέλεσμα εκείνων των παρεμβάσεων. Όλα όσα θεωρούμε «αυτονόητα»:
τα τείχη, ο πολεοδομικός ιστός, η αισθητική συνοχή, η αντιμετώπιση του ιστορικού κέντρου ως μνημειακού συνόλου — όλα ξεκίνησαν τότε.
Ίσως το μεγαλύτερο κέρδος αυτού του βιβλίου:
Η κληρονομιά που διαχειριζόμαστε σήμερα έχει ρίζες πιο περίπλοκες από όσο συχνά φανταζόμαστε. Είναι μια υπενθύμιση ότι η πόλη μας έχει πολλές ζωές — και πως για να την αγαπήσουμε πραγματικά, πρέπει πρώτα να τη γνωρίσουμε.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

EΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ 7/9 ΣΤΗ ΡΟΔΟ

Σήμερα Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στις 4 το απόγευμα διεξάγεται το SpeedSector σε συνεργασία με τον Ροδιακό Σύλλογο Αυτοκίνησης, ένα μοναδικό Event δεξιοτεχνίας Supercar στην πλατεία Ελευθερίας υπό την αιγίδα της ΟΜΑΕ (Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδας). Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν και να ακούσουν από κοντά μερικά από τα αυτοκίνητα των ονείρων τους σε οριοθετημένη διαδρομή. 👉Λαϊκό Γλέντι θα ξεκινήσει σήμερα στην Άμαρτο Κρητηνίας, μετά το πέρας του πανηγυρικού εσπερινού στο Μοναστήρι της Παναγίας. 👉Στην Ιερά Μονή Σκιαδενή, σήμερα θα γίνει παραδοσιακό γλέντι με τον Βάϊο Καραδημήτρη στις 9 το βράδι. Θα προηγηθεί πανηγυρικός εσπερινός στη 7 μ.μ. για την αυριανή εορτή του Γενεσίου της Θεοτόκου. 👉Σήμερα και αύριο έχουν προγραμματιστεί εκδηλώσεις στην Παναγιά Τσαμπίκα Κάτω. Είναι η εξοχήν Ροδίτισσα Παναγιά που βρίσκεται στον Αρχάγγελο της και θεωρείται η προστάτιδα της εγκυμοσύνης και της τεκνογονίας. 👉11η Γιορτή Αμπελιού! Συνεχίζεται σήμερα Κυριακή 8 Σεπτεμβρί...

Εκδήλωση στη Ρόδο για Χατζηδάκι και Θεοδωράκη

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στο κατάμεστο Δημοτικό Θέατρο Ρόδου μουσική βραδιά για τα 100 χρόνια από τη γέννηση των δυο μεγάλων Ελλήνων συνθετών Μάνου Χατζηδάκι και Μίκη Θεοδωράκη, υπό την διεύθυνση του μαέστρου Μιχάλη Καλαεντζή. Τίτλος της εκδήλωσης " Ένας αιώνας μουσικού ουρανού με ήλιο και φεγγάρι". Συμμετείχαν η Μικτή Χορωδία του Δήμου Ρόδου, η Παιδική Χορωδία AMABILE του επικοινωνιακού και μορφωτικού ιδρύματος της Ιεράς Μητροπόλεως Ρόδου και η Χορωδία Ευρωπαϊκής Μουσικής του Μουσικού Σχολείου Ρόδου. Πιάνο: Δημήτρης Ιωσήφ.  Τσέλο: Αξάνα Γκλουσκόβα. Ακορντεόν: Κυριάκος Κωνσταντάκης.

Το Παλάτι της Ρόδου θα ανοίγει για δείπνα με κατσίκι και ρεβίθια

ΤΟ ΠΑΛΑΤΙ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΑΓΙΣΤΡΟΥ ΘΑ ΑΝΟΙΓΕΙ ΓΙΑ ΔΕΙΠΝΑ - ΣΤΟΧΟΣ Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ Το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο, θα μπορεί να παραχωρείται σε επαγγελματίες της εστίασης για τη διοργάνωση γαστρονομικών εκδηλώσεων, αφού γίνει μελέτη της πρότασής τους από το Δ.Σ του ΟΔΑΠ και εξασφαλιστούν η θετική γνωμοδότηση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ΚΑΣ και η τελική έγκριση από το αρμόδιο υπουργείο Πολιτισμού. Στη φωτογραφία, η παραδοσιακή Λακάνη της Ρόδου. Ο συνδυασμός της εγχώριας πολιτιστικής κληρονομιάς με τη γαστρονομική παράδοση αποτελεί τον κεντρικό άξονα της νέας υπηρεσίας «The Eaternity Experience» του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) του υπουργείου Πολιτισμού ο οποίος ανοίγει 19 αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία και μνημεία της Ελλάδας για τη διοργάνωση γαστρονομικών εκδηλώσεων που στοχεύουν στην ανάπτυξη της βιωματικής φιλοξενίας. Σύμφωνα  με το παραπάνω σκεπτικό θα μπορούν να σερβίρονται στο Παλάτι των Ιπποτών παραδο...