Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ικόνιο, ο φάρος του σουφισμού

Ρεκόρ επισκεψιμότητας στο Μουσείο Mevlana. Το 2010 ένα εκατομμύριο εβδομήντα πέντε χιλιάδες (1.075.000) άνθρωποι επισκέφθηκαν το μουσείο που βρίσκεται στην Konya, γεγονός που το καθιστά το πρώτο σε επισκεψιμότητα μουσείο της Τουρκίας.

Το Ικόνιο, θεωρείται η πόλη της στέπας, αλλά και ιερή πόλη επειδή υπήρξε φάρος του σουφισμού δηλαδή του μυστικιστικού ασκητισμού του Ισλάμ, κυρίως χάρη στο μυστικιστή ποιητή Μ ε β λ α ν ά Τζελαλεντίν Ρουμί (1207-1273), τον ιδρυτή του τάγματος των Μ ε β λ ε β ί , γνωστότερο και ως τάγμα των Περιστρεφόμενων Δερβίσηδων, λόγω του περιστροφικού χορού τους, του σαμά. Ο Ρουμί εγκαταστάθηκε εκεί το 1225 όταν ο πατέρας του Μπαχεντίν Βαλάντ, καταγόμενος από το Balkh του Α φ γ α ν ι σ τ ά ν, ξέφυγε από μογγολική επιδρομή και ίδρυσε το πρώτο τάγμα που εξαπλώθηκε σε όλη την Ανατολία, τη Συρία και κυρίως την Αίγυπτο.

Πανάρχαια η καταγωγή της πόλης. Ανασκαφές αποκάλυψαν ερείπια της χαλκολιθικής εποχής από την 3η προχριστιανική χιλιετία. Επίσης το Ικόνιο υπήρξε η πρωτεύουσα του σελτζουκικού σουλτανάτου του Ρ ο υ μ, του ισχυρότερου σουλτανάτου της Ανατολίας κατά τον Μεσαίωνα. Στα μέσα της 2ης και ως το 1200 η περιοχή υπαγόταν στο βασίλειο των Χ ε τ α ί ω ν. Με την πτώση τους εγκαταστάθηκαν οι Φ ρ ύ γ ε ς και σύμφωνα με την παράδοση η πόλη ήταν η πρώτη που κτίσθηκε μετά από κατακλυσμό που κατέστρεψε την ανθρωπότητα.

Η φρυγική πόλη καταστράφηκε τον 7ο π.Χ. αι., αργότερα βρέθηκε υπό την κυριαρχία των Λ υ δ ώ ν και στα μέσα του 6ου αι. υπό την δικαιοδοσία των Περσών. Το Ικόνιο κατέλαβε ο Μ. Αλέξανδρος το 333 π.Χ. και μετά το θάνατό του έγινε κτήση του Λ υ σ ί μ α χ ο υ. Στην ταραγμένη περίοδο που ακολούθησε η πόλη διοικούνταν από Σελευκίδες βασιλείς, τους βασιλείς της Π ε ρ γ ά μ ο υ και το 133 π.Χ. κληροδοτήθηκε στους Ρωμαίους. Εκείνη την περίοδο προς τιμήν του Κ λ α ύ δ ι ο υ ονομάστηκε Κλαυδικόνιο και αργότερα λόγω Αδριανού Colonia Aelia Hadriana (Augusta Iconiesium).

Επίσης είναι ο τόπος όπου δίδαξαν οι Απόστολοι Π α ύ λ ο ς και Β α ρ ν ά β α ς το 47, 50 και 53 κατά τη διάρκεια των περιοδειών τους στη Μικρά Ασία. Τα βυζαντινά χρόνια έγινε επισκοπική έδρα. Καταστράφηκε από τους Άραβες τον 7ο, 8ο και 9ο αι. Λεηλατήθηκε από τους Σελτζούκους Τούρκους το 1069, αλλά οριστικά κυριεύτηκε το 1087 από τον Πέρση ιστορικό Μοστουφί Καζβινί. Στα τέλη του 11ου αι. ήταν η πρωτεύουσα του Σελτζουκικού σουλτανάτου Ρουμ. Για μικρό διάστημα η πόλη καταλήφθηκε και από τους Σταυροφόρους, όταν πήγαιναν προς τους Αγίους Τόπους.

Το Ικόνιο και η επαρχία του προσαρτήθηκαν οριστικά στην Οθωμανική Αυτοκρατορία το 1466 από τον Μ ω ά μ ε θ τον Πορθητή. Έκτοτε διοικούνταν από πρίγκιπες που διορίζονταν από τον σουλτάνο. Το 1832 η πόλη κατελήφθη για λίγο από τα στρατεύματα του Ιμπραήμ πασά, γιου του Μεχμέτ Αλή, αλλά ο Αιγύπτιος κατακτητής πιεζόμενος από πολλές ευρωπαϊκές δυνάμεις αναγκάστηκε να αποχωρήσει.

Προτείνουμε αν έχετε χρόνο να πάτε από εδώ και στο Sille, 10 χλμ. από το δρόμο του Afyon. Δεξιά στα 2,5 χλμ. υπάρχει παλιά βυζαντινή εκκλησία σε καλή κατάσταση και πολλές λαξευτές εκκλησίες (μερικές έχουν νωπογραφίες). Οι μνήμες της βυζαντινής εποχής ολοζώντανες μπροστά μας.

Ο τουρίστας πρέπει να δει στο Ικόνιο τα σελτζουκικά μνημεία, το αρχαιολογικό μουσείο και το μοναστήρι του Μεβλανά. Στην περιοχή γύρω από το μουσείο απλώνεται η παλιά πόλη με τα δαιδαλώδη δρομάκια της αγοράς. Μυρωδιές μπαχαρικών, χαλιά με έντονα χρώματα και εντυπωσιακά σχέδια και μαγαζιά με μουσικά όργανα φτιάχνουν ατμόσφαιρα έντονη και γοητευτική. Η βαθιά θρησκευτικότητα των ντόπιων είναι έντονη στους δρόμους. Σπάνια βλέπεις γυναίκα με ακάλυπτο κεφάλι, ενώ οι ηλικιωμένοι έχουν χαρακτηριστική άσπρη γενειάδα και ολόλευκα ρούχα.

Στο τζαμί Aleadin Camil στην αίθουσα προσευχής εντυπωσιακοί είναι οι 42 κίονες με ρωμαϊκά η βυζαντινά κιονόκρανα. Ο μινιμπάρ από σκαλιστό ξύλο με αραβουργήματα είναι αληθινό αριστούργημα. Επίσης να δείτε το Buyuk Karatay Medresesi με τη θαυμάσια μαρμάρινη και πλούσια διακοσμημένη πύλη του παλιού μεντρεσέ του 1251. Στο αρχαιολογικό μουσείο εκτίθενται αρχαιότητες από το ελληνικό και ρωμαϊκό παρελθόν, όπως οι δώδεκα άθλοι του Ηρακλή.

Το μουσείο ισλαμικής τέχνης ήταν παλιά μια μονή του τάγματος των δερβίσηδων. Σ αυτό το χώρο το 1244 είχε τραγική κατάληξη η φιλία μ έναν δερβίση με το όνομα «Ο ήλιος του Ταμπρίζ», ο οποίος δολοφονήθηκε από μαθητές του Μεβλανά οι οποίοι ζήλευαν για τη μυστικιστική επαφή του με τον δάσκαλό τους. Στην πόρτα του κελιού του χαμένου φίλου ο Μεβλανά Τζελαλεντίν Ρουμί έγραψε τους στίχους:

Ήμουν χιόνι

στις ακτίνες σου έλιωσα

ομίχλη του πνεύματος

ανέρχομαι προς τον ήλιο.

Στο μοναστήρι του Μελβανά υπάρχουν κενοτάφια καλυμμένα με μπροκάρ, όπου αναπαύονται πολλά μέλη της οικογένειας του Μελβανά και πολλοί μαθητές του. Επίσης υπάρχουν πολλά καλλιγραφικά έργα σελτζουκικής εποχής και μουσικά όργανα που χρησιμοποιούσαν οι μαθητές του ποιητή για να συνοδεύουν τους δερβίσηδες στο χορό τους, όπως χεμενζτέ (μικρό βιολί με χορδές), κεμάν (βιολί), χαλιλέ (μικρά κύμβαλα), ντερέ (μακρύ τύμπανο με επικρουστικούς δίσκους), κουντούμ (τύμπανο που χτυπούν με μπαγκέτες), ρεμπάμπ (είδος κιθάρας) και τέλος την περίφημη φλογέρα που ύμνησε ο ποιητής. Τα κελιά της παλιάς μονής στεγάζουν το μουσείο Ταπήτων και Υφαντουργίας. Το πιο παλιό χαλί, υφασμένο με την τεχνική του κιλιμιού, είναι σελτζουκικής εποχής (13ος αι.). Πριν φύγετε προσέξτε ιδιαίτερα τις τέσσερις κρυστάλλινες λάμπες για τζαμί. Είναι αιγυπτιακές (εποχής Μαμελούκων, 14ος αι.).

Πνευματικό ορατόριο


Ο Μεβλανά άφησε πλούσιο ποιητικό έργο γεμάτο πάθος και λυρισμό. Το σημαντικότερο έργο του μια ισλαμική Θεία Κωμωδία είναι το Mathnawi” (στα τουρκικά Mesnevi), ένα ποίημα έξη τόμων και κάπου 25.000 στίχων γραμμένων στην μητρική του γλώσσα την περσική.

Είναι αδιανόητο να φθάσετε στα βάθη της Ανατολίας και να μη παρακολουθήσετε τους κυκλικούς χορούς των Δερβίσηδων, που παλιά ολοκλήρωναν τη δοκιμασία τους εκπαιδευόμενοι χίλιες και μια μέρες. Είναι μια λειτουργία για να δώσει την έκσταση και να ιεροποιήσει το καθετί. Το λευκό ένδυμα των Δερβίσηδων είναι χρώμα του πένθους, ο μαύρος φαρδύς μανδύας συμβολίζει τον τάφο, το κάλυμμα της κεφαλής την ταφόπετρα, ο σείχ που ξεχωρίζει από τη μαύρη ταινία στο τουρμπάνι είναι ο πόλος, σημείο συνάντησης του φθαρτού και του αιώνιου.

Η τελετή αρχίζει μ ένα επίσημο και αργό άσμα, βασισμένο σε μια μελωδία του 17ου αι. που δοξάζει τον Προφήτη. Η φλογέρα εναλλασσόμενη με τύμπανα εκφράζει τη θλίψη του χωρισμού. Τότε εμφανίζονται οι δερβίσηδες και κάνουν τρεις γύρους που συμβολίζουν τις προσεγγίσεις του θεού από τον θρησκευτικό νόμο: τη σκέψη, την αλήθεια και την ένωση. Μετά οι χορευτές πετούν το μαύρο μανδύα τους, δείγμα πνευματικής ανάτασης και αρχίζουν τον κυκλικό χορό τους. Το δεξί τους χέρι είναι υψωμένο προς τον Ουρανό για να δεχτούν τη Θεία Χάρη, την οποία σκορπούν στη γη με το αριστερό τους χέρι στραμμένο στο έδαφος, γυρίζοντας γύρω από την αίθουσα, εκτός από τον σείχ, τον πόλο, ο οποίος γυρίζει γύρω από τον εαυτό του. Όπως γυρίζουν οι χορευτές σχηματίζουν δυο τόξα. Το ένα συμβολίζει τη συγκέντρωση των ψυχών στην ύλη και το άλλο την άνοδο των ψυχών προς το Θεό. Όταν ο σείχ μπει στο χορό η κίνησή του σε δυο χρόνους διαγράφει το συντομότερο δρόμο προς το κέντρο του κύκλου και συμβολίζει την ενότητα προς το Θεό, που γίνεται όταν αυτός που παίζει τη φλογέρα αρχίζει να αυτοσχεδιάζει. Ο χορός τελειώνει όταν ο σείχ επιστρέψει στη θέση του. Η τελετή ολοκληρώνεται με ψαλμωδίες από το Κοράνι.

Ο διάσημος αμερικανός σκηνοθέτης Ρόμπερτ Γουίλσον μιλώντας στο «ΒΗΜΑ» (20-05-2007) για την ονειρική πλευρά της φιλοσοφίας των Δερβίσηδων, δήλωσε: Η ιεροτελεστία του στροβιλιζόμενου δερβίση, αν και σήμερα έχει μεταβληθεί σε φολκλορικό σχεδόν θέαμα, στην παράσταση ανακτά τη χαμένη θρησκευτική και φιλοσοφική υπόστασή της. Ουσιαστικά, σύμφωνα με τον Γουίλσον, «ο χορός, ο Σέμα, αντιπροσωπεύει ένα μυστικιστικό ταξίδι στην πνευματική ανάταση του ανθρώπου μέσω της σκέψης και της αγάπης. Αναζητώντας την αλήθεια, αποστρέφεται το εγώ του, ανακαλύπτει την αλήθεια και φτάνει στο «Τέλειο». Στη συνέχεια επιστρέφει από το πνευματικό ταξίδι ως ένας άνθρωπος ο οποίος έχει αγγίξει την ωριμότητα και μια ανώτερη τελειότητα».

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

EΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ 7/9 ΣΤΗ ΡΟΔΟ

Σήμερα Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στις 4 το απόγευμα διεξάγεται το SpeedSector σε συνεργασία με τον Ροδιακό Σύλλογο Αυτοκίνησης, ένα μοναδικό Event δεξιοτεχνίας Supercar στην πλατεία Ελευθερίας υπό την αιγίδα της ΟΜΑΕ (Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδας). Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν και να ακούσουν από κοντά μερικά από τα αυτοκίνητα των ονείρων τους σε οριοθετημένη διαδρομή. 👉Λαϊκό Γλέντι θα ξεκινήσει σήμερα στην Άμαρτο Κρητηνίας, μετά το πέρας του πανηγυρικού εσπερινού στο Μοναστήρι της Παναγίας. 👉Στην Ιερά Μονή Σκιαδενή, σήμερα θα γίνει παραδοσιακό γλέντι με τον Βάϊο Καραδημήτρη στις 9 το βράδι. Θα προηγηθεί πανηγυρικός εσπερινός στη 7 μ.μ. για την αυριανή εορτή του Γενεσίου της Θεοτόκου. 👉Σήμερα και αύριο έχουν προγραμματιστεί εκδηλώσεις στην Παναγιά Τσαμπίκα Κάτω. Είναι η εξοχήν Ροδίτισσα Παναγιά που βρίσκεται στον Αρχάγγελο της και θεωρείται η προστάτιδα της εγκυμοσύνης και της τεκνογονίας. 👉11η Γιορτή Αμπελιού! Συνεχίζεται σήμερα Κυριακή 8 Σεπτεμβρί...

Λίμνη Ασσάλ, η πιο αλμυρή στον κόσμο

Η λίμνη Ασσάλ στο Τζιμποτί ! Η λίμνη βρίσκεται 155 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και είναι το χαμηλότερο χερσαίο σημείο στην Αφρική και η τρίτη χαμηλότερη χερσαία κοιλότητα στη Γη μετά τη Νεκρά Θάλασσα και τη Θάλασσα της Γαλιλαίας. Εξαιτίας της έντονης εξάτμισης η αλατότητα της λίμνης είναι περίπου 10 φορές μεγαλύτερη από της θάλασσας και ως εκ τούτου είναι η πιο αλμυρή λίμνη στο κόσμο, μετά τη λίμνη Δον Χουάν στην Ανταρκτική. Η λίμνη Ασσάλ θεωρείται «εθνικός θησαυρός» και είναι προστατευόμενη με νόμο περιοχή από το 2000.

Ρήγας Φεραίος: "Αρκετό σπόρο έσπειρα..."

Σαν σήμερα το 1797 συλλαμβάνεται στην Τεργέστη ο εθνεγέρτης Ρήγας Βελεστινλής (Φεραίος) . Με την ευκαιρία αυτής της επετείου ανασύρω από το προσωπικό μου αρχείο απομαγνητοφωνημένο κείμενο από την εκπομπή "ΕΝ ΛΕΥΚΩ" που προβλήθηκε 12 Μαρτίου 1999 από το Κανάλι "4" της Ρόδου. "Ένας μήνας πέρασε από την παράδοση του Οτσαλάν στους διώκτες του και το μυαλό δε λέει να ξεκολλήσει από τα γεγονότα. Οι ολέθριοι χειρισμοί και ο άθλιος ρόλος που διεδραμάτισαν κάποιοι, με αποτέλεσμα να πέσει στα χέρια του «σφαγέα της Κύπρου» ο ηγέτης του Κουρδικού λαού, φέρνουν στη μνήμη την περίπτωση του Εθνομάρτυρα Ρήγα Βελεστινλή. Είναι εκπληκτικές οι ομοιότητες μέσα σε απόσταση 200 ετών. Ο Ρήγας Φερραίος άρχισε την πάλη του διαφωτισμού από τη Βιέννη και αυτό δεν ήταν τυχαίο. Παρ ότι η Αυστρία είχε στενούς δεσμούς με την Τουρκία, υπήρχαν εκεί πολλές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της εθνικοαπελευθερωτικής δράσης των Ρωμιών. Οι ελληνικές εμπορικές παροικίες έσφυζαν από οικονομική δραστηρ...